Det känns fantastiskt. Jag är auktoriserad hudterapeut med svensk SHR-examen och dessutom den internationella hudterapeutexamen CIDESCO. Att jag är cidescocertifierad innebär att skolan jag gått på håller högsta standard på marknaden inom skönhetsbranchen. Det är en bra garanti för kunderna helt enkelt. Det är långt ifrån alla skönhetsskolor som erbjuder cidesco eftersom att cidescoskolor måste uppfylla höga krav. Jag är så stolt att jag klarade cidesco! ...tyvärr var det en stackare i klassen som kuggade på den teoretiska delen och som därför inte klarade cidesco. Resten av alla som valde att göra cidesco klarade sig i vår klass. Skönt. Tyckte så synd om tjejen som inte klarade sig som behöver vänta ett halvår innan hon kan göra om provet.

Alla elever i Elisabethskolan fick välja om de ville ta cidescoexamen eller inte. Det var frivilligt. Jag valde att försöka och var HELT ÖVERLYCKLIG när jag fick veta att jag klarat mig! Känslan att klara cidesco tror jag kan jämföras med att föda barn. VILKEN LYCKA.
Cidescoexaminationen pågick i 3 dagar. Jag var i första gruppen vilket var skönt eftersom att det var kändes skönt att få det avklarat så fort som möjligt.
 
Så gick CIDESCOPROVEN till:
Dag 1: klockan 13 skulle vi skriva examen. Man skulle komma i god tid innan och ha håret uppsatt och nytvättat, bära salongsuniform och ha legitimation med sig. Jag kom 2 timmar innan och även mina klasskamrater (de som valt att ta cidesco) kom i god tid innan. Vi passade så klart på att plugga och äta innan teorin skulle skrivas..
När kl. var ett kom en finsk examinator. Hon delade ut provet till oss. Provet bestod av 100 kryssfrågor där varje fråga hade 4 alternativ. 70% av frågorna var anatomifrågor och resten bestod av frågor om t.e.x ingredienser i hudvård och andra relevanta saker som en hudterapeut behöver veta. För att klara teoriprovet behövde man få minst 70% rätt.
Det fanns alla möjliga frågor så som i vilket lager i huden där keratiniseringen i huden startar, exakt i vilket lager som olika specifika hudceller finns i, frågor om skelettet, muskler, hjärtat, levern, huden, urinutsöndring, lymfsystemet, blodcirkulationen, naglar, hudsjukdomar m.m.. Det är mycket man ska kunna som cidescodiplomerad som ni ser.

Dag 2: dags för det praktiska provet. Halva klassen skulle göra provet idag och resten av klassen dag 3. Jag som var i grupp 1 skulle alltså göra det idag.. Alla kunderna vi skulle ha på provet hade blivit tillsagda att komma med lackade naglar och mycket makeup i ansiktet. (Foundation, mascara, ögonskugga, rouge, puder, brynen ifyllda m.m.)
Dagen gick tillsåhär: Vi började med ansiktsbehandling vilket bestod av; rengöring, hudanalys, färgning och formning av bryn och fransar, peeling, vapozon, portömning, ansiktsapparatur, ansiktsmask, ansiktsmassage, avslutande produkter i ansiktsbehandling samtidigt som vi i verkningstiderna skulle göra manikyr på kunden. Alltså, samtidigt som kunden blundade och vi färgade kundens fransar och bryn var vi tvungna att samtidigt ta bort lacket på naglarna, fila till formen, göra nagelbad och nagelband och när fransfärgen var klar fortsätta med ansiktsbehandlingen för att sedan fortsätta med lackningen när kunden låg i ansiktsmask (medan den verkade) ... det var en jättestressig dag.
- Till råga på allt fick jag inte heller göra den ansiktsapparaturen som jag hade valt utan examinatorn valde att jag skulle göra en annan maskin eftersom att det var så många andra som skulle göra jontofores som jag egentligen hade valt att göra på kunden. Så mentalt var jag inställd på att göra jontofores men det blev direkt högfrekvens istället som examinatorn valde åt mig. Hon ställde massor av frågor samtidigt som jag gjorde ansiktsapparaturen. Hon frågade om kontraindikationer, vad behandlingen var bra till o.s.v medans jag gjorde momenten. Det var helt tyst i rummet när examinatorn frågade någonting. Hela klassen var på helspänn. Examinatorn frågade faktiskt oss saker enskilt hela tiden så fort hon kom till oss för att titta. Hon gick runt mellan olika elever för att titta på alla och fråga alla frågor. Efter manikyren var det dags för dagmakeup. Jag hade ca 20minuter kvar på mig att göra dagmakeupen... när den var klar var den dags för lunch 12.30.

En timmes lunch..

När vi kom tillbaka skulle vi göra massage. Vi fick lite olika områden att massera som examinatorn bestämde åt oss. Några fick ben och vissa fick rygg att massera. Själv skulle jag göra ryggmassage. Efter det skulle vi vaxa halva ben och armhåla/ bikinilinje. Och efter det skulle vi göra kroppsapparatur efter kundens behov.
Vi skulle alltid anpassa produkter och apparatur efter kundens hud och behov.
Dag 3: Idag var det lugnt för mig som var i grupp 1. Vi skulle istället agera hjälpreda för grupp 2 med att städa undan medans grupp 2 var på lunch osv... detta var alltså en lugn dag för mig... samtidigt var såklart vi alla som gjort proven innan nervösa och undrade såklart om vi hade klarat teoretiska och praktiska provet. Jag var på helspänn hela dagen tills vi på kvällen fick veta att nästan alla hade klarat sig.
Åhhhhhh..... vilken lycka det var när jag fick veta att jag klarat CIDESCO. Känner mig så STOLT.
 
 Här på bilden hämtar jag mina diplom och visste här inte ännu om jag klarat cidesco eller inte eftersom de har som tradition att alla eleverna går upp och hämtar sina kuvert och att alla öppnar kuverten samtidigt.
 
 Jag & Lena. Lycklig efter att fått veta att jag klarade CIDESCO =)
 
Tack för ett roligt och lärorikt år!

Kommentera

Publiceras ej