Stjäl som en konstnär - 10 saker ingen berättat för dig om kreativitet
skriven av Austin Kleon.
 
Vill du bli mer kreativ?
Jag vill tipsa er som gillar böcker att läsa den här boken. Det är en positiv och kreativ bok som gav mig massor av tankar och ideer och som gav mig mer kreativitet. Jag blev glad och positivt överraskad av att läsa denna bok då den var skriven på ett positivt sätt med många förslag på hur man blir mer kreativ.
 
Den handlar b.la om att "stjäla" ideér från andra; att man först ska räkna ut vad som är värt att stjäla för att sedan gå vidare till nästa steg. När man ser på världen på det här viset inser man att det bara finns sådant som är värt att stjäla (dvs att bli inspirerad av menar boken) och sådant som inte är det. Man ska ta det man vill ha helt enkelt.
 
Jonathan Lethem ska ha sagt att när folk kallar något orginellt vet de i 9 fall av 10 inte varför de tycker det , alltså att de inte har någon aning om  det bakomliggande orsakerna. 
 
Allt arbete som är kreativt bygger på sådant som tidigare har gjorts. Inget är alltså helt orginellt. Den franske författaren André Gide sa att: "Allt som behöver sägas har redan sagts. Men eftersom ingen lyssnade måste allt sägas igen." Jag tycker att det var klokt sagt! 
 
William Ralp Inge: "Vad är originalitet? - Oupptäckt plagiering."
 
Informationen i detta blogginlägg är hämtat från boken. Kan verkligen rekommendera er som vill bli mer kreativa att läsa den. Självklart handlar boken även om andra saker än exemplerna i blogginlägget. Ville ge lite inspiration och exempel på vad boken tar upp. 
 
Trevlig kväll!

Kommentera

Publiceras ej