Nu tänkte jag berätta om min erfarenhet av att ha jobbat inom vården som vårdbiträde. (gjorde samma sysslor som undersköterska.)
Jobb inom vården är ett av de hårdaste jobben man kan ha enligt mig. Jag jobbade som vårdbiträde (extrajobb) för ca 2år sedan. Sedan fick jag nog.
 
Det är ett jättetufft och slitsamt jobb där man får ont i kroppen och blir helt slut efter endast ett jobbpass. (Om man jobbade morgonpass.) När man jobbade kvällspass var det inte riktigt lika stressigt och jobbigt men det var ändå en hel del tunga lyft.
 
Att jobba som vårdbiträde var enligt mig:
* Stressigt
* Tungt
* Man fick ont i kroppen
* Dåligt betalt
* Monotont
* Nästan bara tjejer som jobbade och vissa som jobbat länge hade tyvärr tappat gnistan för sitt yrke och börjat bli bittra. Jättesynd!
 
Jag tror att många undersköterskor känner att de inte kan påverka så mycket i sitt jobb och att det därför blir att de tröttnar på sitt arbete. För som jag har sett är undersköterskejobbet ganska monotont...
 
Samtidigt måste jag säga att jag tycker att ni som jobbar inom vården har ett gott hjärta och jag beundrar de människor som faktiskt brinner för sitt jobb; att vårda gamla människor! Det behövs fler som vill jobba med detta!
 
 
Sedan var det även givande att jobba inom vården. Det kändes bra att jag fick hjälpa människor som behövde hjälp, det var också roligt att laga mat åt dem samt gå på promenader med dem. Många av dessa gamlingar var jättetrevliga och jag tyckte mycket om dem. (Sedan fanns det också några väldigt aggressiva.)
 
Men för övrigt höll jag på att bli knäpp av att det luktade så illa i alla boendes rum... (när man skulle hjälpa med hygienen.) och man kunde få lite sparkar och slag här och där av de boende som inte förstod att man behövde byta kläder ibland.
 
Jag lärde mig hur som helst att ett undersköterskejobbet inte passade mig! :)
 
Jag tror det är viktigt att prova sig fram med olika jobb, vad man tycker är kul och vad som passar. Jag tror också att det är "nyttigt" för de flesta att prova att jobba inom vården i alla fall ett litet tag någon gång för att se hur det är. Det är samtidigt givande.

1 kommentarer

Pia

24 Jan 2015 14:21

Det är tufft att jobba i vården, men mycket givande också som du säger. Pia

Kommentera

Publiceras ej