Vill du få din vilja igenom och att folk ska lyssna på dig? Vill du använda färg strategiskt för att påverka? Jag tycker att påverkan och retorik är superintressant och därför kommer jag här att skriva om olika tekniker och om vad jag lärt mig från boken Snacka Snyggt som Elaine Eksvärd, retorikkonsult har skrivit. Jag skrev ett tidigare inlägg om retorik och här kommer fortsättningen för er som är intresserade. För retorik är sjukt intressant. ;)
 
Retorik är konsten att få folk att lyssna.
 
Här kommer flera intressanta punkter om retorik från boken Snacka snyggt:
* Om man vill förstärka sin trovärdighet inför någon (t.e.x sin partner) kan man citera en person som den man vill påverka upplever som mer trovärdig. Om budskapet kommer från någon man uppfattar som logisk och trovärdig lyssnar man nämligen och då blir du "endast budbäraren" som förmedlar vad den andra tycker. Då brukar den man vill övertala lyssna! Detta verkar vara en effektiv metod för påverkan tycker jag.
 
* Under valet 2010 nämnde Mona Sahlin aldrig de negativa oponitionssiffrorna som visade att svenska folket hade dåligt förtroende för henne. Att nämna det uppenbara gör inte att man cementerar åsikten (som många verkar tro) , utan det är snarare en strategi för att flytta bort fokus bort från den. (Det var så som Erik flyttade bort fokus från ärret till sitt budskap som jag skrev om i tidigare retorikinlägget. Han började med att berätta hur och när han fick sitt ärr och efter det berättade han om det han skulle prata om.)
 
Vad har folk för fördomar om dig?
* Det är värt att fundera på vilka fördomar man väcker hos folk. För man kan se det som värdefull kunskap för att nå fram med sitt budskap. För att veta det kan man fråga folk man känner vad de tänkte första gången de såg dig. (Deras första intryck.) Eller så frågar man tio okända vad de tror att man är för en person om man vill. Detta kräver dock att man är modig. ;) 
 
Ta med dig de bäst frekventa svaren nästa gång du ska övertyga en lyssnare. Avdramatisera nackdelarna genom att bevisa motsatsen genom att dra upp exempel/ertfarenheter du har som bevisar motsatsen. Vrid fördomarna till fördelar alltså. ;)
 
Kläderna
Det du har på dig ska aldrig ta uppmärksamheten från det du säger. Budskapet försvagas med klädmissar. Kläderna ska förstärka din position, ditt budskap, dina värderingar m.m. Har man gjort intryck på riktigt är det inte kläderna de minns. ;) inom loppet om några sekunder har folk bildat en uppfattning om dig enbart baserad på hur du ser ut och hurdana kläder du har. Vilka kläder du har repressenterar vilka egenskaper du har inför andra omedvetet. Underskatta därför inte kläderna och utseendet!
 
Målet med din klädsel bör vara att kommunicera exakt det du vill att kläderna ska kommunicera! 
 
Vissa som alltid använder märkeskläder visar att de tycker att märkeskläder är viktiga för dem. Andra klär ner sig för att visa att de är ointresserade av mode. Men kanske också att de väljer att lägga fokus på insidan. Du behöver inte tänka på att klä upp eller ned dig men oavsett vad så kommunicerar kläderna. Hitler hade "rätt" kläder , "rätt" kroppspråk och "rätt" ord - i rätt tid! Kläderna har enorm makt när du använder dem för att förstärka ditt budskap. Hitlers åsikter var dock dåliga men han hade en väldigt bra retorik och karisma som gjorde att folk lyssnade på honom.
 
Fundera på om du vill klä dig för att visa dina värderingar, skapa närhet till lyssnaren, förstärka din position eller förstärka budskapet av vad du vill förmedla. Man kan försöka nå alla 4 samtidigt om man är skicklig. Använd klädseln för att förstärka ditt buskap. Om du är smart läser du även vidare för att lära dig hur du kan påverka lyssnaren genom strategiskt val av färg på dina kläder. Du kan nämligen påverka lyssnarens känslor när han/hon tittar på dig genom att använda rätt färger strategiskt! Jag kallar detta för färgpsykologi. ;)
 
Färgpskologi
Reptilhjärnan (hjärnstammen) förstår varken logik och vackra formuleringar. Den styr andning, hjärtrytm och våra primitiva instinkter; försvar, flykt, vän - fiende, reproduktion m.m. Reptilhjärnan reagerar bland annat efter färger och det skapar i sin tur känslor i oss som inte bryr sig om logiken. Det kan vara som när du kliver in i ett knallrött rum och pulsen blir högre.
 
Signalfärgerna rött, grönt, blått och gult gör att lyssnaren inte kan missa dig visuellt.  Överallt i hela världen används dessa 4 färger i livsviktiga situationer ; nödutgångar, stoppskyltar, varningstecken m.m. Om traktikskyltningen hade haft andra färger hade det skett mer olyckor. Färgerna är troligen en kvarleva från tidigare biologiska utvecklingsstadier. Vill du bli uppmärksammad och bli sedd i mängden ska du använda dig av signalfärgerna. Varje färg skapar en specifik känsla. Se till att du väljer den som är i harmoni med ditt budskap. Det kan vara klädernas färg, rummet ni ska ha mötet i eller miljön omkring. Det är smart att tänka strategiskt med färger. 
 
Rött associerar vi undermedvetet till blod och hajar till. Färgen frigör adrenalin och för ut det i blodomloppet. Rött stimulerar också stresshormoner, pulsen och kroppstemperaturen ökar. Har du rött på dig kommer folk att notera dig. Färgen väcker subtila känslor av rädsla, kärlek och sexuell laddning.
 
Grönt är färgen som lugnar oss. Vi associerar till naturen/skogen som skyddar oss. Reptilhjärnan uppfattar aldrig grönt som farligt och det är därför nödutgångar är gröna. Vi förknippar grönt med skydd. Därför skulle det inte vara smart att ha gröna stoppskyltar eftersom att det skulle vara svårare att få oss att stanna. Man blir lugn av grönt,  muskelspänningar avtar, vi rör oss mer avspänt och får ett jämnare humör. Om man ska ge någon ett jobbigt besked är det därför bra om rummet är grönt med jordnära färger för att ge känsla av trygghet.
 
Vill du bli associerad med lugn, miljömedvetenhet och trygghet ska du välja gröna kläder/detaljer.
 
Gult är en pigg färg som vi associerar med solen. Den ger oss energi och sätter fart på hjärnan. Detta är uppmärksamhetens färg som gör oss alerta. Färgen står för glädje, lycka, intellekt och energi.
 
Gult stimulerar även illamående, migrän och huvudvärk. 
 
Blått är världens mest älskade färg. Den gör oss lugn. Ljusblått signalerar uppvaknande. Mörkblått signalerar däremot ett lugn och har en sövande effekt. Pupiller krymper, pulsen sjunker, musklerna slappnar av. Psykiska effekten är att man går ner i varv. 
 
Visst är detta intressant?

Kommentera

Publiceras ej