Ett par gånger har jag fått frågan av folk jag känner; "Vilken fransstylistutbildning är den bästa?". 
Det är svårt för mig att svara på då det finns många fransutbildningar på marknaden. Dessutom finns det MÅNGA som jobbar med fransförlängningar som är väldigt dåliga på det dem gör så att jag faktiskt undrar om de ens har en utbildning. I så fall har de gått någon dålig utbildning om de nu ens har en utbildning vilket jag tvivlar på! Ibland får jag in folk till salongen där jag jobbar som har jättefula klumpiga fransar som är ojämt applicerade , alldeles för långa för VAD som egentligen passar kunden, applicerade på felaktigt sätt som kan SKADA kundens egna fransar. (Jag jobbar i en salong i Stockholms city så jag ser endel katastrofala fransar,) Jag tycker att det är hemskt synd att det finns många fransförlängare som verkar sakna den kompetensen som behövs. Därför antar jag att det är många "utbildningsledare" som brister i sin kompetens och som lär ut fel till de som ska utbilda sig. 
 
Jag rekomenderar därför dig som funderar på att utbilda dig till fransstylist att välja en skola NOGA där du ska utbilda dig. Helst ska fransskolan vara godkänd av seyf ( http://www.seyf.se/ )  eftersom seyf ställer en del krav på utbildningen.  Dock så är det absolut inte säkert att bara för att skolan är med i seyf så är utbildningen bra. Båda skolorna jag gick i är seyfgodkända! 
 
Själv har jag gått 4 olika utbildningar i fransförlängning: 
En grundutbildning samt en vidareutbildning hos Victoria Akademin på Götgatan i Stockholm.
En grundutbildning samt utbildning i expressfransar hos Lash Perfect. 
 
Jag tyckte att utbildningarna hos Lash Perfect var dem bästa. Men även Victoria Akademins utbildning var okej. Victoria på Victoria Akademin är jättetrevlig. Jag tyckte att skolorna kompletterade varandra väldigt bra så jag är glad att jag gick utbildningarna i båda skolorna. Om man har råd är det absolut värt att gå båda.
 
 
Det jag gillar med Lash Perfect är att deras lim är otroligt bra. Det är skonsamt för kunden och irriterar inte kundens ögon! Dessutom är det bra kvalitet och fransarna sitter länge med deras lim!
 
När jag använde Victoria Akademins lim höll inte alls fransarna lika bra (jag gissar att de importerar limmet billigt från t.e.x Kina.)
För mig är det viktigt att produkterna jag jobbar med är av högsta kvalitet (eftersom salonger lever på ryktet.) och Lash Perfect håller verkligen hög kvalite med deras produkter! :) 
Annars som sagt kan jag rekommendera både Victoria Akademins och Lash Perfects utbildning. Lash Perfect är bättre medans Victoria Akademins utbildning är billig så vill man komma billigt undan tycker jag absolut att man ska gå Victorias utbildning för ingen av dessa var dåliga ! :) Det beror på hur duktig man vill bli! Men som sagt, när ni väl jobbar som fransstylister, tänk er noga för vad ni jobbar med för produkter. För om man jobbar med dåliga produkter håller inte förlängningen lika bra och då går kunderna till någon annan! För övrigt så tycker jag att Victoria Akademin har mysiga lokaler.
 
 
Ha det gott alla!

1 kommentarer

Linnea

31 May 2014 17:02

hej :) vad kostar det att gå en fransstylistutbildning ca? jag antar att det kan vara väldigt olika? :) kram linnea

Svar: Hej Linnea! Vad roligt att du hittade hit. :) Jag vet inte vad Lash Perfects fransstylistutbildning kostar då det var mitt jobb som betalade utbildningarna jag gick genom dem. Du kan kontakta dem genom deras hemsida: http://www.lashperfect.se
Lycka till!
M P

Kommentera

Publiceras ej