Ibland får alla besvärliga situationer i livet. Det kan vara både stora eller små problem.
 
Dock brukar det här hjälpa mig när jag hamnat i en för mig besvärlig situation: Jag säger till mig själv samtidigt som jag släpper kontrollen att "Det kommer bara gott ur det här" eller "Det här löser sig." Jag kan tänka någon av meningarna några gånger och då brukar situationen kännas bättre. Jag försöker samtidigt som jag tänker den här meningen att se framför mig hur allting bara blir bättre och bättre och att: "Den här besvärliga situationen ger bara gott!" Så tänker jag. O.b.s jag tänker alltså INTE ut lösningen utan jag försöker snarare känna KÄNSLAN av att det bara kommer gott ur situationen och att jag är öppen för en lösning på problemet!  Att tänka på det här sättet handlar inte om att vara naiv eller barnslig utan det handlar om att när jag tänker på det här sättet så får det mig att må bättre. Och varför inte välja tankar som får dig att må bättre eftersom du klarar det? Jag tycker att alla borde välja tankar som är bra för deras välmående! För tänker man bra tankar så mår man bättre själv. Mår man bra psykiskt drabbas man inte lika lätt av både fysiska och psykiska sjukdomar. Bara detta är en anledning till att bli mer positiv!
 
Egentligen spelar det faktiskt ingen roll om tanken "Den här besvärliga situationen ger bara gott" löser dina problem eller inte. Vissa tror på att tankens kraft kan förflytta berg och vissa tror inte det. Så är det bara!  Och jag vill bara poängtera att man behöver absolut inte tro på något flams eller på new age för att detta ska fungera. Det fungerar oavsett vad du tror på! För tänker du en positiv tanke mår du bättre. Eller hur? Samtidigt som om du tänker mycket negativa tankar börjar tankarna dra ner ens immunförsvar och får oss att bli sjuka om vi tänker tillräkligt mycket dåliga tankar. Det här är faktiskt bevisat! Samtidigt som bra tankar får oss friskare och piggare! (Även detta är bevisat.) Det som spelar roll i situationen är ATT DU BÖRJAR MÅ BÄTTRE NÄR DU VÄLJER TANKAR SOM KÄNNS BÄTTRE ÄN DEN NUVARANDE TANKEN DU HAR. Och vem vill inte må bättre än vad man gör? Detta är logiskt!
 
Om jag ser fel i någonting försöker jag att ändra min tanke genom att inte fokusera så mycket på det jobbiga utan jag fokuserar mer på det positiva. Om det e svårt att vara jättepositiv för något som är jobbigt brukar jag börja med att tänka en tanke som känns lite mer positiv. T.e.x. att jag letar efter någonting som är okej i situationen eller försöker se vilka möjligheter som finns i situationen. Jag väljer helt enkelt en tanke som känns bättre än den nuvarande. Förhoppningsvis har man ju lärt sig någonting av situationen och då är ju det en bra tanke att tänka! Learn by doing! Alla erfarenheter är bra. Så tänker jag. Sedan försöker jag helt enkelt att inte fokusera på de jobbiga bitarna utan jag distraherar mig genom att göra andra roliga saker och tänka på saker som helt enkelt gör mig glad och som är roligt!
 
På något magiskt vis brukar situationerna oftast faktiskt lösa sig självt när jag inte ger "problemet" min uppmärksamhet och fokus. Ja det brukar helt enkelt lösa sig självt på något vis som jag själv aldrig hade kunnat räkna ut hur det skulle lösas. Detta fungerar när jag inte ger problemet min energi och då jag i stället fokuserar på det härliga i mitt liv som får mig att må bra. Ja, jag distraherar mig helt enkelt från det jobbiga. ;) Jag vet inte vad det beror men det brukar faktiskt fungera åt mig. :) Spelar ingen roll varför eller hur det funkar. Det viktiga är ju ATT det funkar, för jag mår ju faktiskt bättre av att tänka positivt!
 
Ibland för att inte uppfatta "problemet" lika jobbigt kan jag tänka för mig själv: "Finns det möjligen någon annan i världen som varit i liknande eller värre situation som idag lever bra och mår bra, som fixade det helt enkelt?" och ja såklart kommer man då även fram till att det finns personer som haft det mycket värre än mig som trotts tuffa motgångar lyckats vända motgångarna till framgång.
Då mår jag själv bättre och tänker att "ja men om någon annan lyckats vända värre motgångar till FRAMGÅNGAR, ja då kan väl jag vända detta lilla fjuttproblem till framgång lätt som en plätt". ;)
 
Ofta är våra "problem" mycket större i våra tankar än fysiskt. Dessutom är det ofta så att våra "problem" bara är problem i våra tankar och våra tankar kan vi ändra på! ;)

Kommentera

Publiceras ej